me, myself and I

~~~~ khazanatul asrar ~~~~

manusia pelbagai kerenah

assalamua'laikum

sungguh dan serius
tak faham dengan kerenah manusia

ada jer yang tak kena... ada je yang tak suka...ada jer yang tak puas hati... kenapa erk?

kerana pandangan manusia tak pernah adil?

ada manusia yang pantang tengok orang lain senang..pantang tengok orang lain bahagia..pantang tengok orang lain lebih daripada dia... mulalah nak dengki... kenapa? dah terkena virus kekurangan kasih sayang ker?

ada manusia yang merasakan dirinya adalah yang terbaik... perfect..sempurna.. konfirm masuk syurga.... dan mula pandang orang lain macam tertulis kat dahi akulah penghuni neraka...kenapa? dah terkena penyakit virus firaun ke?

ada manusia yang rasa sombong dengan apa yang dimiliki...bongkak... konon2 akulah orang yang paling pandai..konon2 akulah orang yang paling kaya raya memiliki segala-galanya... langsung tiada perasaan rendah diri.. bercakap sentiasa nak lebih... kenapa? dah terkena virus wahan ey?

macam2 lagi kerenah manusia yang kekadang lucu dan kesian kat mereka kalo difikirkan balik.. dan kekadang aku terfikir aku ni manusia kategori aper pulak erk?? apa orang lain fikir pasal diri kita..

pandangan manusia tak pernah adil

takyah aku nak peningkan kepala fikir pasal orang lain..

sama2 lah muhasabah diri kita agar sentiasa berubah ke arah yang lebih baik.. jangan selamanya berada pada takuk yang lama....

perkataan itu seperti ubat, kalau sedikit bercakap memberi manfaat, tetapi terlalu banyak bercakap nescaya membunuh~~Amru al-As [kredit to nurul atiqah via FB]
_________________________________________________________________
saya berazam selepas kena marah kat burger king kl centre untuk cuba zip mulut saya dan pekakkan telinga saya dan berubah ke arah yang lebih baik..

moh lah kite sesame

3 comments:

apa cer kena marah kt burger king... cuba crita sket....

 

huhuhu.. bukanlah hajar... aku kena marah ngan syafiq..bukan marah pun tapi more to advice lah

 

kadang2 kite blajar dri pandangan kite ttg org lain...tp kalau selalu judge org myb xelok juge...hik3

 

Post a Comment

mata-mata