me, myself and I

~~~~ khazanatul asrar ~~~~

Catatan Cinta Ibu untuk Ilham (Bahagian 1)

BAHAGIAN 1: Ibu pujuk hati untuk REDHA


Mengandung anak kedua amat-amat mencabar apabila terpaksa sentiasa berulang alik ke hospital dan juga klinik kesihatan. Tapi aku tak pernah mengeluh sebab yang penting adalah kandunganku selamat. Doktor kat hospital dah cakap yang baby sangat kecil dan tak sama saiz dengan usia kandungan sepatutnya. Selain tu air ketuban juga semakin kurang. Doktor pun dah cakap memang kebarangkalian untuk bersalin awal memang tinggi dan suntikan Dexamethasone memang telah diberi siap-siap untuk kuatkan paru-paru baby. Sebut pasal suntikan ni, Allahuakbar sakitnya. kali pertama dapat suntikan ni memang aku menangis. Terketar-ketar rasanya tahan sakit lepas kena suntik.

Seminggu sebelum kelahiran Ilham memang ada repeat scan kat hospital sungai buloh. Temujanji hari Rabu masa tu. Untuk kali pertama jugak drive sendiri ke hospital sungai buloh sebab husband tak ada kat rumah, outstation dari hari Ahad lagi. Dengan telefon rosaknya untuk waze jalan ke hospital ataupun untuk kol saper2 kalau berlaku emergency tengah jalan memang tawakal je drive sendiri. Belum masuk lagi untuk cari parking kat hospital. Memang mengah jugak lah terpaksa parking jauh giler luar hospital dan menapak ke bahagian klinik hospital.

Untuk hari tu jumpa Doktor Ruzaini. Seorag doktor kecil molek dan lembut jer orangnya. Bila dia scan baby dia agak terkejut sebab baby memang kecil. Dia estimate mungkin dalam 1kg jer. Dan juga air ketuban dan berada di tahap minima yang mana amat membahayakan baby. So dia refer pakar adakah perlu warded tapi pakar Dr Raja cakap boleh balik dulu dan repeat scan hari Jumaat nanti. Berulang kali dia pesan kat aku suh alert dengan pergerakan baby. Bimbang baby lemas dengan jumlah air ketuban yang sikit sangat.

Jumaat datang lagi ke hospital. Husband yang hantarkan kali ni. Kali ni masih nasib baik sebab dapat check up dengan Dr Ruzaini lagi. Lagi sekali dia scan. Result yang sama. So dia ambil keputusan untuk masukkan aku dalam wad hri tu jugak. Tapi dia refer kepada Dr Raja dan Dr Raja minta aku ke biliknya untuk scan lagi sekali. So Dr Raja scan tunjukkan kepala baby, tulang belakang baby, jantung baby. So far semuanya ok. Tapi bila dia scan bahagian tangan dan kaki baby dia terkejut kerana katanya saiz tangan dan kaki baby tidak sama macam usia kandungan yang sepatutnya. Saiz kaki and tangan baby lebih kecil dalam 7 atau 8 minggu. And aku masih ingat ayatnya bila dia scan "Oh my God" yang mana buat aku mula berdebar-debar. Kemudian Dr Raja minta Dr Ruzaini telefon PPUM untuk oppoinment detailed scan kat sana. Dan kemudian dia memandang aku yang masih terbaring,

"Puan, anak puan ni mungkin ada kecacatan. Tulang kaki dan tulang tangan dia pendek, Skeletal dsyplasia. kalo tak teruk mungkin hanya kerdil. Ataupun mungkin anak puan mengalami Syndrom Down. Walaubagaimanapun kita akan refer puan ke PPUM untuk detailed scan kat sana"

At that point, aku rasa blur dan terfikir, "Apa yang Dr ni merepek?"

Kemudian aku kembali ke bilik Dr Ruzaini di mana ada 3 orang doktor perempuan kat situ. Semuanya minta aku besabar dan berboral-borak kosong sambil menunggu Dr. Ruzaini siapkan laporan untuk dibawa ke PPUM khamis minggu depan. Pada masa tu aku langsung tak sedih malah bagi aku doktor-doktor ni hanya merepek. Mana boleh dia cakap baby aku cacat. Walaubagaimanapun aku mesej adik aku angah, the person i trust so much.. she say mungkin tak kritikal.. 

Bila dah balik rumah berada di atas tikar sejadah, aku mula menangis mengenangkan nasib anakku. Maafkan ibu sayang. Ini dugaan Allah untuk ibu tapi kamu yang perlu menanggungnya. Walaupun hati aku kuat menafikan apa yang doktor cakap tapi setiap kali solat aku titipkan doa sambil menangis

"Ya Allah, selamatkanlah anakku. Hanya padaMu aku memohon. Semoga dia selamat lahir kedunia, Izinkan aku mendengar tangisannya. Izinkan aku menjaga amanah Mu lagi ya Allah. Izinkan aku memberi kasih sayangku padanya. Dan jika benar ini dugaanMu untuk aku yang bergelar ibu, redhakanlah hati aku untuk menerima dugaan ini. Didiklah hati ku untuk sentiasa redha dan sabar menerima dugaan ini."


Itulah doaku setiap kali solat. Dan aku akan menangis setiap kali memohon agar anak yang aku kandungkan selamat. Aku mula didik hati untuk redha menerima semua ketentuan ni. Aku akan memberi sepenuh kasih sayang terhadap anak ini walau bagaimana keadaan dia. Aku akan jaga dia sehingga dia tak akan rasa yang dia berbeza daripada orang lain. Sebab dia tetap anak kesayangan aku yang aku nantikan.

3 comments:

Liza...nor doakan
semoga kita tabah menghadapi dugaan di dunia yg sementara ini.

 

Salam Naliza..bila kluor nama blog ni ASRAR..mmg trus tringat kt awk..mcm ada kngn dgN ASRAR.tp undefined.alhamdulillaH, awk yg terpilih antara hambanya utk diuji.sy doa agar sabar & redha sntiasa dgn awk..inshaALLAH ...

 

Salam Naliza..bila kluor nama blog ni ASRAR..mmg trus tringat kt awk..mcm ada kngn dgN ASRAR.tp undefined.alhamdulillaH, awk yg terpilih antara hambanya utk diuji.sy doa agar sabar & redha sntiasa dgn awk..inshaALLAH ...

 

Post a Comment

mata-mata