me, myself and I

~~~~ khazanatul asrar ~~~~

Catatan Cinta Ibu untuk Ilham (Bahagian 2)

Bahagian 2: Tangisan yang membahagiakan

Ditakdirkan Allah, pagi Ahad tu bila bangun untuk solat subuh ada air yang keluar. Dan juga seperti seketul daging seperti hati ayam. Aku mula  takot dan pagi tu jugak ke hospital bahagian Dewan Bersalin. Di sana aku diperiksa oleh Dr Sara. Dr Sara scan baby dan masih nampak jantung baby berdenyut. Dr Sara juga menahan aku untuk pemerhatian di bahagian 'High Risk'. So dapatlah aku katil. Malam tu aku kena tahan wad dulu. Malam tu jugak husband and angah datang hospital bawak Rifqi untuk jumpa aku. Ini adalah kali pertama Rifqi tidur tanpa aku. Bila nak balik, dia menangis tarik tangan aku minta balik bersama dia. Sayunya hati seorang ibu. malam tu aku tidur dengan linangan air mata apabila Rifqi tiada kat sebelah.

Esoknya Isnin, apabila pakar datang round pagi, Dr Sakinah datang cek aku. Dan setelah diberitahu semua detailed tentang kandungannku, Dr Sakinah kata mungkin aku boleh keluar petang ni tapi perlu datang ke temujanji di PPUM khamis nanti dan refer ke hospital lagi isnin minggu depan. Walaubagaimanapun dia perlu membuat doppler test dulu untuk memastikan baby ok.

So pada tengahari selepas makan aku dibawa untuk scan lagi sekali. Dan lagi sekali ibu muhamad Ilham diuji. Daripada doppler tets yang dilakukan, memang ada masalah dengan perjalanan darah dalam uri baby. Selain itu, doktor juga cakap jantung baby agak besar. Allahuakbar, selamatkan anakku. So disebabkan itu, doktor tak bagi aku balik dan aku akan dipindahkan ke wad biasa untuk pemantauan sampailah bersalin. selain itu doktor Sakinah juga ada call PPUM untuk mempercepatkan temujanji. Daripada hari Khamis, oppoinment dipercepatkan ke hari Rabu. Dan aku akan dihantar ke PPUM dengan ambulans daripada hospital sungai Buloh. Doktor sangat risau dengan keadaan baby. aku tanya doktor, kenapa tak mempercepatkan proses bersalin jika doppler test tak bagus sebab doppler test tu menunjukkan perjalanan darah di bahagian uri. maksudnya sometimes ok sometimes tak ok. bila tak ok maksudnya baby tak dapat oksigen dengan secukupnya. doktor cakap better ke PPUM sebab PPUM ada alatan yang lebih canggih jika berlaku apa-apa pada baby semasa proses kelahiran. aku mendengarnya dengan sabar dan berdoa semoga Allah selamatkan anak dalam kandunganku.

Pada petang tersebut jugak pengasuh mesej minta no telefon suami aku.Bila ditanya kenapa tak berjawab tapi aku pasti mesti sesuatu berlaku kat Rifqi. Rupa-rupanya Rifqi demam sampai menggigil-gigil badan satu badan kat rumah pengasuh. Nasib baik pengasuh terus bawa dia ke klinik kesihatan bila macam tu. ALlahuakbar, hati ibu mana tak rungsing bila anak kesayangan macam tu. Mesti Rifqi cari aku lagi-lagi dengan keadaan dia tak sihat macam tu. Lagi sekali aku meratap nasib mengadu pada tuhan di surau hospital untuk selamatkan kedua-dua anakku, Peliharakan mereka. Lindungilah mereka. Aku dah tak peduli dengan pesakit, nurse ataupun doktor yang sembahyang jugak kat surau tu. Aku hanya menangis teresak-esak atas sejadah memohon keselamatan dan kesihatan untuk kedua-dua anakku kerana aku tahu mereka hanya pinjaman untukku.

Pada petang tu aku dipindahkan ke wad biasa, 6B. angah datang hantar barang keperluan aku sebab husband tak dapat datang memandangkan Rifqi masih demam.

Esoknya doktor round pada waktu pagi. Doktor melihat laporan kandungan aku. Doktor akan buat doppler test lagi pagi nanti untuk memastikan semua ok. Dalam pukul 11 pagi aku dipanggil ke bilik scan. Bila doktor lelaki india tersebut melihat skrin, dia menjerit kecil dan menunjukkan pada aku skrin. Aku dapat lihat 'graf' yang kadang bersambung, kadang tak bersambung. Doktor cakap yang tak bersambung tu maksudnya tiada aliran darah dalam uri. So doktor cakap tengahari ni dalam pukul 2 aku perlu dibedah kerana keadaan baby sangat membahayakan.

Aku terus menelefon suami dan angah. Tak lama kemudian datang seorng daktor menerangkan pada aku komplikasi-komplikasi yang mungkin akan berlaku dalam pembedahan atau selepas pembedahan. Apa yang dicakap doktor tu dah tak dapat dihadam oleh otak aku, Aku sign je borang kebenaran tu. Suami aku sampai tak lama lepas tu. Kebetulan dah masuk waktu melawat pukul 12 tenghari. Mak mentua dan mak ayah aku akan sampai malam ni dengan kapal terbang. Mak aku sempat kol aku dan as usual mak aku menangis mendoakan semuanya selamat.


Tepat jam 2 petang aku ditolak ke bilik pembedahan. Badan aku menggigil. Entahlah sebab ubat atau sebab kesejukan. Aku memang sangat takut. Nilah kali pertama akan dibedah. Aku dapat rasa perut aku digoncang dan ditarik oleh doktor tapi tak rasa sakit sebab dan dibius. Tak lama lepas tu aku terdengar tangisan. Allahuakbar. Gembira mendengar tangisan tu. Tapi seorang staff datang beritahu aku yang anak aku selamat tapi tak dapat diletakkan atas dada aku sebab terus dibawa ke NICU. dia memaklumkan aku mendapat bayi lelaki dengan berat 1050g. Sekali lagi aku mendengar tangisan dia sebelum dibawa pergi agaknya. Kemudian doktor memaklumkan yang placenta aku banyak sel yang rosak dan kering kontang air ketuban. Aku dah pedulikan semua tu, aku hanya fikirkan alhamdulillah aku boleh mendengar tangisan dia. Tangisan Ilham untuk kali pertama. ALhamdulillah. Terima kasih ya Allah walaupun aku masih belum dapat melihat dia.

0 comments:

Post a Comment

mata-mata